Kam plyneš, řeko? Klientky seniorské organizace Elpida vytvořili v rámci projektů Muzejního plácku a Festivalu Poznej Vltavu sérii výtvarných a literárních intervencí, které přímo reagují na specifické prvky okolního venkovního prostoru a zároveň se zabývají tématem řeky Vltavy. Jejich díla tak vytvářejí dialog mezi uměním, přírodou a společností. Vystavuji...
Ateliér kresby
Ateliér kresby
Co je nového v Ateliéru kresby?
Doteky Haiku na téma Sítě zapojili jsme se do přehlídky MUS Tématem 15. ročníku přehlídky Máš umělecké střevo? jsou SÍTĚ. Žijeme ve světě, v němž exponenciálně narůstají možnosti propojení a spojení různého typu a charakteru. Spolupráce je jedním z hlavních kritérií přehlídky. Přehlídka MUS je určena primárně SŠ studentům a studentkám. My do ní letos vstupujeme jako studenti celoživitní...
V galerii pražského kreativního centra v Praze jsme 30.4. 2024 otevřeli výstavu s názvem: Práce a pak důchod? Pro dnešní seniory byl koncept "práce a pak důchod" ztělesněním slibu za jejich celoživotní dřinu. Práce pro mnohé znamenala cestu k osobnímu rozvoji, budování identity a zajištění rodiny. Zároveň, ale mohla být i zdrojem únavy, stresu a frustrace. Důcho...
Co bys bylo, kdybys tady žilo Stojíte před rostoucím kolektivním tělem, složeným z představ autorů napříč generacemi. Nové formy života, transformace tvorů a rostlin. Text definuje městský prostor a jeho sociální jedinečnost. Jak moc se cítíme spojení s prostředím v kterém žijeme? Jak ho vnímáme? Jak nás formuje? Tyto otázky jsme promýšleli v médiu kresby, frotáže a textu. Na základě explorace v...
Neuvěřitelné rostliny Znáte Síťovku knoflíkovou, Práškožravku obecnou nebo Kytici, která nechtěla být svázána? Jak už název napovídá ukážeme vám druhy rostlin, které by jste nenašly v žádném atlasu. Tyto rostliny jsme probudili v našich představách. Autorky se při tvorbě nechaly vést barvami a dekorem zbytkových látek a niťí. Jehlou vše ručně prošily a tím se nám nová flóra objevila na obraze. Ve...
Jaká energie se vlní pod látkou? Co může v plastické formě ožít a jaký motiv nechaly autorky vystoupit do prostoru? Můžeme se na obrázky dívat zprava doleva a vidět jak se proměňují. Vynořuje se tak jejich přirozená hra stínů a světel. Obrazy vznikly pod rukama klientek v Ateliéru kresby v jarním pnutí látky, jehly a výztuže. Mohli bychom říci, že je to technika látkového reliéfu. Jeho forma je mě...
Kde se vám spojuje nebe se zemí a kam by jste hleděli nejraději? Technikou rozmývaného inkoustu se dostáváme do vrstev na zemi i na obloze. Autoři zpodobnili své horizonty, které se při samotné tvorbě díky schnutí a blednutí barvy proměňují, tak jako náš pohled na život. Inkoustové kresby vedle sebe propojují vize individuálních obzorů v jeden....
Kudy vedla zkratka do školy a jakou nejdivnější poznámku najdete v žákovské? Chodby a učebny první veřejné školy na Smíchově (Na Bělidle 34) ožívají tématem školní každodennosti prostřednictvím výstavy Očima těch, kterých se to týká. ...
Objevila se nám tu prasklina na skle. Nejdřív vzbudila rozhořčení a představy o tom jak se to asi stalo, že tu najednou je. Místo toho abychom mluvili o tom co je vystavené za ní tak si prasklina na sebe vzala velkou pozornost. Rozhodli jsme se, že jí dáme možnost promluvit a skrze naše osobní praskliny v technice tuš a fixa jí podpořit. Autoři prasklin: anonym z Palmovky, Libuše Jezberová...
Tolik let už připravujeme jídlo. V dětství ochutnáváme i pomáháme rodičům s přípravou abychom pak další roky zkoušeli vařit a hledat své chutě a hodnoty. Tak jako když malujeme, nebo tvoříme rukama. Aby byl výsledek dobrý, je potřeba vždy přidat špetku vášně pro to co děláme. Je velký rozdíl, jestli připravujeme jídlo pro sebe nebo pro ostatní, na tom jsme se shodly. Tady jsou recepty, které právě...
Na Smíchově v komplexu zavřeného sportoviště Erpet se letos konal 27. ročník festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu. Jeho letošní téma bylo: Být někdo jiný někde jinde někdy jindy. Průběžné intervence umístěné na bývalou stěnu baru v zahradě Erpetu představují práce autorek z Ateliéru kresby. Ty mohly reagovat na místo a kontext a část prací vznikla také přímo v zahradě. Postupně při našich ...
Výstava vznikla pro prostor na Bělidle, kterému příznačně říkám Galerie v průvanu. Autoři obrazů pracovali s krajinou do které se vrací v myšlenkách a kde se tak nějak cítí všitý. Použili zbytkové látky, nůžky, jehly a nitě. Vytvořili obrazový čtverec krajiny a podpořili ho osobním sloganem či výkřikem emocí. Nad tím tématem pracovalo 9 autorů a autorek v Ateliéru kresby. Pokud se pozorně podívát...
Když pracujeme s určitým místem, s jeho specifickými parametry a vlastnostmi, tak vznikne dílo, které už nemůžeme zopakovat nebo přenést jinam. Taková díla bývají jedinečná a navíc se proměnují v čase, takže je můžete vidět vícekrát a nikdy nejsou stejná. Mění se díky přírodním jevům, zásahům kolemjdoucích a i díky tomu, že se proměňuje prostředí, v kterém jsou zasazena. Zveme...
Svoboda volby bylo téma, které pro rok 2021/2022 vyhlásila Vzdělávací platforma MUS https://umeleckestrevo.cz. S Ateliérem kresby jsme se mohly zapojit a ukázat práce na výstavě v galerii DOX společně se studenty, kteří své výstupy každoročně prezentují na přehlídce Máš uměleckého střevo? Zamýšlely jsme se individuálně i kolektivně a kromě samostatných prací vznikla i instalace, která...
Výstava nám odhaluje jedinečné vnímání cesty do Přístavu. Práce vznikly v rámci hodin Ateliéru kresby. Jejich autorky a autoři výtvarně rozvinuli svoji vlastní cestu z domova do Přístavu 7. Zamysleli se nejen nad tím, jak a odkud se sem dopravujeme, ale hlavně také, co je pro naši cestu příznačné, jak míjející Prahu vnímají a co zůstává podstatné. Formát velkého svitku je metaforou – roz...
Anotace je skvělý způsob, jak přilákat diváky na film. Zároveň ale může být zdrojem frustrace ve chvíli, kdy si na jejím základě vytvoříte očekávání, která se ukážou jako falešná. Jakou představu o filmech nabydou samotné ilustrátorky po přečtení anotací? Ilustrace vytvořily seniorky pouze na základě krátké anotace bez znalosti samotných filmů. Jejich práce byly v rámci festivalu vystaveny...
Vernisáž výstavy s názvem Tucet proběhla 20. 12. 2021. Ve dvanácti okénkách vidíme příběh jednoho dne a to od osmi autorů a autorek. Každý z nich si vybral vlastní výtvarnou techniku a vypráví nám skrz tucet scén co se pro něj, jako pro pražského seniora, odehraje od úsvitu do soumraku. Eva Jiřička Eva Jiřička je výtvarná umělkyně, lektork...
Chodit do Přístavu na různé aktivity je skvělá věc, ale zkusit tyto činnosti zachytit ve skice na papír to byla nová výzva pro klientky a klienty, kteří přišli na hodiny kresby. Snažili jsme se v technice úhlu a tuše zachytit pohyb, který pulsuje v učebnách. Povídali jsme si o zastaveným pohybu vyjadřující konkrétní činnost. Výsledky této snahy jsou zachyceny ve skicách. Motivy jsme pak nech...
Vernisáž výstavy ve Vitrínce na Palmovce 13. 10. 2021 Nedopletené kousky – domalované obrázky. Spolupráce s kterou se při pletení nepočítalo, to je výstava od pletařek ke kreslířkám, která vznikla v rámci Ateliéru kresby v Přístavu 7. Pletařky propůjčily své vzorky a nedodělané kousky k tomu, aby posloužily jako motiv autorkám k rozvíjení příběhu na papíře. Osm různých přístupů ...
27. 5. 2021 v Plovárně Každý domov skýtá předměty, které jsou pro svého majitele důležité. Za každým takovým předmětem se ukrývá jedinečný příběh. Příběh, který dost možná zná jen majitel sám. Účastnice a účastníci kurzu tvůrčího psaní lektorky Marcely Šášinkové sdíleli příběhy svých oblíbených předmětů s klienty navštěvujícími Ateliér kresby Evy Jiřičky. Ti byli zvědavý, jak vlastně tak...
První výstavu s názvem „Autoportrét“ otevírá sedm žen-seniorek, které přinášejí vlastní pohled na svůj osobitý postoj k životu, sebehodnocení nebo proměny vlastní identity. Skrz svou uměleckou dovednost a sebereflexi se představují kolemjdoucím a vstupují tak do dialogu s veřejností. Ztvárnění sebe samé po delší době v izolaci je výzva, která byla vytvořena na míru vitrínce ve vestibulu metra Palm...
Díla připravily klientky a klienti Elpidy a Přístavu 7 pro 25. mezinárodní Festival současného umění 4+4 dny v pohybu tentokrát ve Staré Strašnické škole v Praze. „Všechno je jinak“, jak by jeden řekl, ale… Podívejme se na to s pohledu děl starší generace. Eva Jiřička ji přizvala aby se vyjádřila k tématu festivalu. Senioři vytvářeli díla a texty přímo ve vztahu k podtitulu „Všechno je jinak“,...
Výstava Dětství mojí Jarmily a co by vám řekly vaše boty? spojuje tři odlišné generace myšlenkou na obuv a dobu s nimi spojenou. DMJ je trojice gymnazistek, která byla ve finále soutěže Máš umělecké střevo? a vytvořila dílo s názvem Dětství mojí Jarmily. Sbíraly a výtvarně přetvářely příběhy o době, kdy dětmi byla generace jejich rodičů a kde je propojovala vzpomínka na cvičky „jarmilky”. Zajímalo...
Sedm žen-seniorek přináší s výstavou vlastní pohled na téma Nikdo nemá nic. Díla připravily pro 25. mezinárodní Festival současného umění 4+4 dny v pohybu tentokrát v Desfourském paláci v Praze. Nikdo nemá nic Co to pro vás znamená? Každý něco má. - a - = +. Nikdo nemůže mít nic a každý máme všechno. Všichni mají něco. Co tě nezabije to tě posílí. Máme všechno, nic nevíme. Vím, že nic neví...
Výstava Senior kabinet vzešla od klientů Přístavu 7. Tyto obrazy k nám přišly na naši výzvu: Máte doma obraz, který jste sami vytvořili a chtěli byste ho ukázat ostatním? My bychom ho zase chtěli vystavit v naší minigalerii v Přístavu 7. Vyberte jeden a přineste nám ho. Díla která vidíte, vytvořili klienti doma a nyní tyto obrazy mají ojedinělou možnost se p...
Pleteš se do malby je název výstavy, která představuje uměleckou spolupráci Petra Philippova a Larisy Gladysh. Larisa pochází z Krymu, Petr z Moskvy a oba žijí již několik let v Praze. Společně se poprvé potkali před rokem díky projektu Praha – hranice. Jeho smyslem je propojit výtvarné umělce pocházející ze zahraničí s cizinci žijícími na našem území tak, aby vytvořili společné dílo. Petr je...